Equity, Diversity and Inclusion (EDI)

EDI are o dublă misiune:

  • de sprijinire a studenților și angajaților: Promovarea accesibilității și incluziunii pentru studenții cu dizabilități sau nevoi speciale, facilitând integrarea și succesul lor academic;

  • de cultivare a unui mediu incluziv: Combaterea discriminării și promovarea unui mediu universitar unde toți membrii se simt valorizați, respectați și au oportunități egale;

Ajustarea examinărilor

Examinările pot fi ajustate pentru studenții cu dizabilități, oferindu-le timp suplimentar pentru examen, format de examen adaptat (examen oral în loc de examen scris pentru cei cu dificultăți motorii), utilizarea echipamentelor tehnologice (cititoare de text, dispozitive audio), prezența unui asistent personal sau a unui interpret de limbaj mimico-gestual, în funcție de necesitatea persoanei respective.

Procedura de solicitare a nevoilor studenților pentru cursuri, examene și cămine

  1. Inițierea solicitării:
  2. Orice student cu dizabilități/nevoi educaționale speciale care dorește să beneficieze de adaptări specifice pentru desfășurarea cursurilor sau susținerea examenelor, trebuie să depună o cerere scrisă la Secretariatul Decanatul Facultății cu cel puțin 20 de zile calendaristice înainte de data programată a cursului sau examenului, exceptând situațiile de urgență, caz în care se va solicita o evaluare prioritară.
  1. Orice student cu dizabilități/nevoi educaționale speciale care dorește să beneficieze de adaptări specifice pentru ocuparea unui loc în cămin, trebuie să depună o cerere scrisă la Secretariatul Decanatul Facultății cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de începerea anului universitar, exceptând situațiile de urgență, caz în care se va solicita o evaluare prioritară.
  2. Cererea se va întocmi pe formularul standardizat pus la dispoziție de Centrul EDI, va fi depusa online la adresa razvan.craciunescu@upb.ro/ offline la secretara de An, și va conține:
  1. Datele de identificare ale studentului;
  2. Descrierea detaliată a nevoilor specifice;
  3. Menționarea cursului/examenului pentru care se solicită adaptările, respectiv solicitarea unui loc în cămin;
  4. Documentația justificativă (ex.: certificat medic specialist, referat DGASPC, etc).
  5. Analiza și comunicarea cererii
  6. După primirea cererii, Centrul EDI împreună cu prodecanul responsabil din cadrul facultății respective vor analiza documentația anexată pentru a stabili măsurile adaptative necesare.
  7. Analiza va fi efectuată în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea cererii.
  8. Decizia privind acordarea adaptărilor va fi comunicată în scris studentului, precizându-se adaptările aprobate și modalitatea de implementare.
  9. În cazul respingerii cererii, studentul va beneficia de o explicație motivată și, dacă este cazul, de informații privind procedura de contestație conform normelor interne.
  10.  Informarea cadrelor didactice

a) În urma aprobării cererii de adaptare și stabilirea măsurilor necesare, decanatul facultății este responsabil de informarea oficială a cadrelor didactice implicate în desfășurarea cursului sau examenului pentru care a fost solicitată adaptarea, respectiv de atribuire a unui loc în cămin.

b) Informarea se va realiza printr-o comunicare emisă de decanat, care va include detalii clare privind adaptările aprobate și modalitatea de implementare a acestora în activitatea didactică.

c) Centrul EDI va colabora strâns cu decanatul facultății pentru a se asigura că informațiile transmise sunt complete și că măsurile adoptate sunt integrate corespunzător în procesul educațional.

Adaptarea pentru asigurarea accesibilității în cămine          

Dacă studentul solicită cazare în campusul POLITEHNICII București, căminele vor oferi spații de cazare și acces adaptate pentru asigurarea accesibilitatii de către persoanele cu dizabilități (camere adaptate, băi accesibile, acces facil în și din clădiri).

Sprijin pentru transportul în campus        

În cazul în care se solicită, POLITEHNICA București poate oferi sprijin pentru transportul în campus, mai ales dacă este un campus extins, fie prin servicii de transport intern adaptat, fie prin acorduri cu transportul public local.

Sprijin pentru finalizarea studiilor și susținerea examenelor de finalizare a studiilor

Finalizarea studiilor și susținerea examenului de absolvire:

  1. dacă studentul are nevoi speciale legate de susținerea lucrării de licență sau disertație, la solicitarea studentului, universitatea poate oferi sprijin.
  2. diploma și recunoașterea academică: Diplomele obținute de studenții cu dizabilități nu trebuie să indice faptul că aceștia au beneficiat de adaptări speciale. Diplomele și recunoașterile academice trebuie să reflecte aceleași standarde academice pentru toți studenții.

Orientare profesională și inserție pe piața muncii

Orientare profesională și inserție pe piața muncii:

  1. pe parcursul studiilor, studenții cu dizabilități pot beneficia de servicii de orientare și consiliere profesională. Centrul EDI, împreună cu CCOC, poate oferi suport pentru adaptarea CV-urilor și pregătirea pentru interviuri de angajare;
  2. colaborarea cu organizații și companii care oferă locuri de muncă pentru persoane cu dizabilități, asigurând o tranziție ușoară de la educație la viața profesională.

Evaluarea eficienței suportului oferit

Centrul EDI trebuie să monitorizeze suportul oferit și să evalueze în mod constant eficiența suportului oferit studenților cu dizabilități, pentru a îmbunătăți serviciile și infrastructura. Este esențială o colaborare strânsă între studenți, comunitatea academică și echipa de suport pentru a ajusta măsurile în funcție de nevoile individuale ale fiecărui student.

1) Persoanele cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale care au calitatea de student într-o instituţie de învăţământ superior, în baza documentelor medicale doveditoare, au următoarele categorii de drepturi:

a. cu privire la studii
i. Locuri finanțate de la buget la licență și master, conform legii;
ii. Servicii de informare și comunicare adaptate;
iii. Acces la informații și resurse educaționale în format adaptat;
iv. Metode de admitere adaptate;
v. Metode de evaluare adaptate
vi. Sprijin în desfășurarea activităților din cadrul disciplinei „Practică de specialitate”;
vii. Scutirea/motivarea absențelor de la activități pentru controale/tratamente medicale, cu posibilitatea recuperării;
viii. Acces la serviciile unui interpret de limbaj mimico-gestual, la cerere;
b. cu privire la accesibilitate:
i. Acces adaptat în spațiile universității (învățământ, administrative, cazare, masă, lectură, sport etc.);
ii. Acces gratuit cu autoturismul în campus și loc de parcare;
iii. Spații de cazare și grupuri sanitare adaptate, prioritate la locurile de cazare în cămine, în special la parter;
iv. Acces gratuit la dispozitive/echipamente/software-uri asistive;
c. privind servicii de suport:
i. Servicii specializate gratuite de consiliere și asistență psihopedagogică/vocațională/pentru carieră;
ii. Servicii de asistență medicală, stomatologică și psihologică gratuite, în limita disponibilității;
iii. Servicii de asistență în desfășurarea activităților didactice, adaptate nevoilor individuale;
iv. Însoțitor în timpul activităților didactice sau al examenelor, la cerere;
d. de natura financiară:
i. posibilitatea de accesare a categoriilor de burse, inclusiv burse sociale;
ii. reducere de 50% la tarifele de cazare și masă la cantine, la cerere;
iii. reducere sau gratuitate la costurile de transport;
e. de natură socială:
i. acces la oportunități de învățare prin programe de mobilitate naționale și internaționale;
ii. acces la activitățile nonformale/extracurriculare;
iii. locuri gratuite în tabere de odihnă o dată pe an, împreună cu asistenții personali;

2) Educaţia studenţilor cu tulburări specifice de învăţare, respectiv dislexie, disgrafie, discalculie, este asigurată prin metode psihopedagogice consacrate şi prin abordare adecvată, potrivit prevederilor art. 129 alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare